Odbyło się drugie posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, na którym został wskazany preferowany do realizacji wariant pierwszego odcinka Drogi Czerwonej. Chodzi o fragment Gdynia Chylonia – węzeł Kwiatkowskiego III.
Na posiedzeniu ZOPI, z udziałem przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanta, Ministerstwa Infrastruktury, Portu Gdynia oraz samorządowców z Pomorza, zaprezentowano dokumentację projektową sporządzoną na etapie Koncepcji programowej. Jej ocena dokonywana jest z uwzględnieniem kryteriów społecznych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych.
Wskazano wariant
Po szczegółowych analizach, wskazano jako najkorzystniejszy wariant W1D. Wariant ten, po uwzględnieniu przebudowy Obwodnicy Trójmiasta, ma długość ponad 5 km i zawiera trzy węzły drogowe: Gdynia Chylonia – zapewniając połączenie z ul, Morską – Dolina Logistyczna – zapewniając możliwość podłączenia planowanych inwestycji oraz uwzględniając rozwiązania planowanej Pomorskiej Kolei Aglomeracyjnej – a także Kwiatkowskie II – zapewniający połączenie z Estakadą Kwiatkowskiego oraz ulicą Energetyków i Janka Wiśniewskiego.
Teraz ostateczna decyzja w zakresie wyboru wariantu będzie efektem prac Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Posiedzenie KOPI przeprowadzone zostanie w celu akceptacji dokumentacji. Protokół KOPI stanowić będzie podsumowanie pierwszej części posiedzenia z udziałem interesariuszy zewnętrznych oraz części technicznej, na której omawiane są rozwiązania projektowe.
W protokole KOPI zarekomendowany zostanie wariant przebiegu inwestycji lub wariant rozwiązań technicznych do kolejnych etapów jej przygotowania, w tym m.in. do złożenia wniosku o decyzję środowiskową, co zaplanowano na I połowę 2026 r. Zostanie ona wydana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku.
Droga Czerwona w Gdyni
Jak przypomina GDDKiA, Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym drogami ekspresowymi S6 i S7. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu dzisiejszego skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia wystarczającego połączenia z portem dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu, a także zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe.
Nowa trasa powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana w sumie poprzez pięć węzłów drogowych.
Inwestycja ma również zadbać o pozostałych uczestników ruchu poprzez realizację infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek i tuneli. Łącznie projekt będzie się składał z trzech odcinków o łącznej długości 9 km.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.